۱۳۸۸/۰۵/۲۱

مقابله با نرم افزارهاي بازيابي هارد ديسك و پاك كردن ايمن و غيرقابل برگشت فايلها

حتما هريک از ما بارها در مورد نرم افزارهاي بازيابي شنيده ايم و شايد هم از آن ها به دفعات استفاده کرده باشيم، اين که طرز کار اين نرم افزارها چگونه است نکته بسيار جالبي است زيرا وقتي کاربري اقدام به حذف يک فايل مي نمايد (منظور حذف فايل به گونه اي كه ديگر قابل ديدن نباشد و حتي از Recycle Bin هم حذف شده باشد ) تنها در معدود دفعات است که فايل به طور کامل از روي حافظه و يا هارد ديسک پاک مي شود و در بيشتر موارد يک نمونه از آن بر روي هارد ديسک باقي خواهند ماند، به اين که گفته مي شود اگر دقيقا برروي همان آدرسي که فايل مورد نظر بوده اطلاعات جايگزين شود ديگر قابل بازيابي نخواهد بود هم نمي توان زياد اعتماد کرد، زيرا بارها پيش آمده که يک هارد ديسک کاملا پر و به دفعات فرمت و Fdisk هم شده ولي بازهم پس از مدت طولاني اطلاعات قابل بازبيني و بازيابي بوده اند. اما بحث ما در مورد اين است که نرم افزارهاي بازيابي چه طور اين فايل ها را بازگرداني مي کنند، اين دسته نرم افزارها که تعدادشان کم نيست با استفاده از متدهاي خاصي فايل ها را که از روي هارد ديسک پاک شده اند جست و جو کرده و با نمايش آن ها اين قابليت را به کاربران مي دهند تا اقدام به بازيابي آن ها کنند. اين نرم افزارها در بيشتر موارد از دو سيستم ذخيره سازي FAT و NTFS پشتيباني مي کنند و به كاربر آن اجازه بازيابي فايل ها پاك شده از روي هارد ديسك را مي دهند. از نکات مهم در مورد اين نرم افزارها امکان بازيابي فايل هاي پاک شده به هر دليلي، امکان بازگرداني پارتيشن ها، قابليت بازيابي فايل هايي که توسط ويروس ها مورد حمله قرار گرفته و ... حتي اگر چند سال قبل پاک شده باشند و يا اينكه پس از آن هارد ديسك بارها فرمت و يا Fdisk شده باشد را فراهم مي كنند.

يكي از نرم افزارهايي كه مي تواند فايلها را به طور غير قابل برگشت و ايمن از روي هارد ديسك پاك كند Ccleaner مي باشد. البته اين نرم افزار كارهاي مختلف انجام مي دهد كه عبارتند از :
- حذف ليست IP ها و آدرس هاي وارد شده
- حذف مواردي جستجو شده در ويندوز
- حذف دستوراتي اجرا شده در منوي Run
- حذف فايلهاي اضافي حاصل از Chkdsk
- حذف مواردي که قبلا در Notification Area بوده اند (Past Item)
- حذف تغييرات ذخيره شده در مورد اندازه و محل قرار گيري پنجره هاي ويندوز (بازگشت حال پيش فرض)
- حذف رد فايلهاي حذف شده از روي هارد براي جلوگيري از بازيابي آنها توسط نرم افزارهاي Recovery
- حذف موارد اضافي از مرورگرهاي Firefox و Opera
- حذف تاريخچه فايلهاي باز شده در نرم افزارهاي مختلف
- و ....

برنامه به صورت نسخه پورتابل (پرتابل) است و نيازي به نصب ندارد.

پس از خارج كردن از حالت فشره شده و اجراي برنامه , ليستي در سمت چپ برنامه نمايش داده ميشود كه مي توانيد در صورت دلخواه آنها را جهت انجام تيك بزنيد و يا تيكشان را برداريد . موردي كه مقصود نظر ماست در انتهاي ليست با نام Wipe Free Space مي باشد , اين مورد را تيك بزنيد و دكمه Run Cleaner را بفشاريد. اين عمل آسيبي به فايلهاي موجود بروي هارد نمي رساند بلكه فايلهاي پاك شده را به طور غير قابل برگشتي پاك مي كند- بقيه مواردي كه به صورت پيش فرض تيك خورده كامپيوتر و فايلهاي temp و يا رد پاها را پاك مي كند و در تنها جهت بالابردن كارآيي سيستم عمل مي كند.
نرم افزار به طور پيش فرض فقط عمل Wipe Free Space را روي درايو C انجام ميدهد. براي اضافه كردن ساير درايوها به قسمت Options/Settings برويد و در قسمت Wipe Free Space Drives تيك ساير درايوها را هم بزنيد.
نرم افزار را مي توانيد از پيوند زير دانلود كنيد:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر